Wednesday, November 18, 2009

Pekerja Bermaruah?

Kalau bekerja di dalam sektor swasta, kita akan mengikut undang-undang seperti yang tertakluk di dalam Employment Act 1955 (Act 265) and Regulations. Antara seksyen yg menarik perhatian aku adalah Seksyen 15(2) yg mengatakan

"An employee shall be deemed to have broken his contract of service with the employer if he has been continuously absent from work for more that two consecutive working days without prior leave from his employer... bla... bla... bla..."

Dlm isu Abu Hassan Pencuri di Kota Siputeh, perlu diingatkan bahawa dia adalah pekerja dan majikannya adalah pengundi yg diwakilinya. Kalau dia ponteng, ini dah macam melanggar akta kerja berkenaan. Sepatutnya dia meletak jawatan, bukannya merayu dikekalkan jawatan dengan sokongan dari badan yg sepatutnya tidak mewakili mana-mana parti politik.

Jelaslah di sini bahawa ADUN Abu Hassan Pencuri, Beer-N dan parti yg masih menggunakan nama dari bahasa penjajah menyerahkan kepada para pengundi berkenaan bagi menentukan samada masih mahukan Si Pencuri ini bekerja dengan mereka atau tidak.

Dan yang paling penting di sini adalah sikap SPR yang hanya menconteng arang di muka sendiri di dalam proses penentuan samada kosong atau tidak kerusi tersebut melainkan ianya adalah parti komponen baru Beer-N.

Tak gitu?

No comments: