Thursday, December 03, 2009

Biarkan Luncai Terjun Dengan Labunya

Alhamdullillah... Hari ini dah masuk hari ke-3 penglibatan kapal aku di dalam LIMA 2009. Tiada aturcara padat terutama lawatan VIP. Kesempatan ini aku gunakan untuk memberi perlepasan kepada XO dan seramai mungkin crew untuk meronda sekitar Langkawi bagi tujuan membeli-belah atau makan angin. Biar aku pulak stand-by di sini.

Banyak topik hangat berlegar-legar di media maya ini. Naik biol mata nak membaca kesemuanya. Antara yg menarik:

Doa Nik Aziz
Aku rasa biarlah dia dengan doanya kerana di dalam kita meminta atau memohon sesuatu daripada Ilahi, hanya Dia saja yang Maha Mengetahui samada akan diperkenankan / dimakbulkan doa berkenaan. Jadi tak perlu kita melatah tak tentu arah dengan pelbagai tindakan yang hanya mencerminkan keBODOHan diri sendiri yg telah sedia bodoh di sisi Allah S.W.T.

Mungkin dari segi moral, ianya dilihat tidak sesuai utk mendoakan sesuatu yg tidak elok kepada orang lain tetapi kepada siapakah lagi harus kita memohon pertolongan dan petunjuk sekiranya dirasakan diri telah dianiaya kalau bukan dari-Nya?

Aku rasa ahli parti yg nama masih menggunakan bahasa penjajah ni melompat sakan sebab mereka tahu yg doa org yg teraniaya akan dimakbulkan-Nya seperti yg diajar oleh guru-guru agama masa aku sekolah dulu. Kalau bala dan Si Bala P.I melanda PeeM, dengan depa-depa sekali terkena tempias.

Pijak-memijak, bakar-membakar gambar
Bila DAP menjadikan gambor pengkhianat parti mereka sebagai alas kaki, riuh rendah 1Malaysia. It takes a great man to say sorry which DAP dah pun meminta maaf. Aku masih lagi menunggu ahli parti melayu yg nama masih menggunakan bahasa penjajah untuk meminta maaf kerana membakar gambar Ketua Menteri Penang.

Kalau tiada permohonan maaf, aku rasa budaya ini adalah diterimapakai oleh parti melayu yg nama masih menggunakan bahasa penjajah. Hanya mereka saja yg berhak bertindak sedemikian sekalipun pernah mereka berkata budaya tersebut adalah budaya beruk. Feedback yang aku dapat mereka mengatakan "Itu kenyataan dulu-dulu, sekarang lain".

Yang seronoknya, aku rasa puak yg bakaq gambor ni adalah golongan yg hanya tahu berniaga dengan KERAjaan saja. Tak hairan kalau mereka berdemo sebab syoru dah miss.

Subsidi gula
Aku rasa KERAjaan tidak berani untuk mengambil tindakan sehingga harga gula naik. Isu ini hanya dibuat untuk mengalih perhatian dari isu yang panas seperti isu yg telah aku nyatakan di atas. Mahu tak mahu, menteri berkenaan terpaksa memberi pelbagai alasan BODOH dan dilihat sebagai lembu yg dicucuk hidung. Nak elak kencing manis, naikkan harga gula. Nak elak darah tinggi, kasi naik harga garam pulak. Apa punya tur laaa...

Cuba pecahkan monopoli pengeluaran gula, kasi open market dan apply teori supply & demand. Rasanya subsidi boleh dikurangkan, harga gula sukar nak naik, tak gitu? Sebab tu aku kata isu ini hanya cubaan untuk mengalih perhatian ajer.

Parti Makkal Sakthi
Baru 7 bulan umur dah ada perebutan jawatan. Itulah antara contoh kalau berpolitik hanya untuk kepentingan diri sendiri bagi memastikan kekayaan dapat dibuat dengan segera seperti mana ahli parti melayu yg nama masih menggunakan bahasa penjajah selalu dok buat sekarang ini.

Lagipun aku turut merasakan org kuat MIC mungkin ada di belakang tabir sehingga memporak-peranda parti komponen Beer-N yg dilancar ala-ala mee segera. Tak pun, semua dah mabuk Beer!

Last but not least adalah contoh orang-orang yg dikategorikan sebagai pencacai dan penjilat tegar di kalangan ahli parti melayu yang nama masih menggunakan bahasa penjajah. Kita lihat dan baca isu BTN di mana Mat Sembam dan Kak Ijat yg kalah masa PRU-12 di Lembah Pantai dah buat kenyataan. Last-last, Nazri Kangkong buat kenyataan bersetuju yg modul BTN ni tak berapa kena. Morale of the story, janganlah kita cepat melatah membuat kenyataan sebelum mendapatkan maklumat lanjut yg lengkap dengan fakta-fakta yang tepat. Kelak akan hanya memancarkan sinar keBODOHan yang telah sedia terpancar di dahi mereka...




1 comment:

Anonymous said...

Berdoa oleh orang yang terlalu kepentingan diri (PERTAHAN MENANTU PERASUAH, PENIPU, KERAS KEPALA-Mahfuz NPresiden suruh berhnti-kata Mahfuz pandai2) Tuhan tak maqbul.

Tapi OT, doa Tuan2 Guru, Imam2 dan orang miskin Islam tertindas dan terinaya di Naratiwat, Patani dan Yala yang dapat pertolongan pemimipin kita yang pi melawat depa, mungkin(tak kata mesti) dimaqbul Allah.

Baiklah terima WANG IKHSAN daripada depa TUNTUT ROYALITI.