Tuesday, December 08, 2009

Catatan Ringkas Di Masa B-Zzzz...

Menarik ada, yang tak menarik pun ada. Semua kenyataan tersebut pastinya bergantung kepada expectation para pengunjung Pameran LIMA 2009 yang telah berlalu. Seronoknya aku kerana dapat belayar pulang ke Tanjung.

Begitu juga di dalam beberapa isu semasa terutamanya berkaitan poliTAIK di 1Malaysia yg tak ubah macam meniru konsep Malaysian Malaysia dan One People One Nation One Singapore.

CEO Ariffami
Desakan agar beliau melepaskan jawatan dengan segera tidak lebih dari mempunyai agenda tersendiri oleh pihak-pihak yg berkenaan tak kira samada dari PAS atau pun parti melayu yg nama masih menggunakan bahasa penjajah.

Kalau nak resign, kenalah dibuat proper hand-over agar penggantinya tahu kepala-ekor perkara-perkara yang harus dilakukannya. Kalau tidak, tiada kesinambungan kerja yang hanya akan menyusahkan pihak pengurusan di masa hadapan.

Aku rasa lebih afdal sekiranya pihak-pihak berkenaan terutama golongan muda dari parti melayu yang masih menggunakan bahasa penjajah membuat desakan yg sama agar semua pesalah seperti di dalam Laporan Audit Negara diambil tindakan.

AP Gula
Alasan yg diberikan oleh menteri berkenaan hanya menunjukkan bahawa mereka masih tidak faham apa yg dikatakan teori ekonomi penawaran vs permintaan atau di dalam bahasa penjajah supply & demand.

Kalau masih dimonopoli oleh sesetengah pihak yg menjadi kroni KERAjaan, bagaimana harga boleh dikurangkan. Cuba pecahkan monopoli tersebut dan buka kepada siapa saja yang nak import. Bila penawaran tinggi, pastinya harga akan menurun dan subsidi KERAjaan boleh dikurangkan.

Kalau dibimbangkan pengusaha tidak mahu mengimport gula mentah sekiranya pasaran dunia tinggi, aku rasa itu merupakan alasan yg tidak berapa munasabah. Mustahil pengusaha tidak mahu mengimportnya kerana ketiadaan bahan mentah hanya akan menyebabkan kilang mereka tidak beroperasi yg membawa maksud akan berdepan masalah kewangan. Peniaga mana yang nak biarkan perkara itu berlaku?

GST
Ada yang mengatakan ianya bermaksud Golongan Susah Tertindas kerana menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan akan naik.

Bagi aku, ianya tidak membebankan sangat kerana sekarang ini pun rakyat telah membayar cukai barangan & perkhidmatan yang telah peniaga built-in di dalam harga barang & perkhidmatan mereka seperti bil telefon, bil restoran, hotel, workshop dan lain-lain. Cuma orang 1Malaysia saja yg tak perasan.

Soal yang menjadi pokok utama adalah sejauh manakah kualiti barangan & perkhidmatan yang ditawarkan berbaloi dengan GST yang harus kita bayar? Kalau masih tidak setanding dengan negara lain yg telah mengenakan GST seperti S'pore, seeloknya menteri berkenaan berhenti dari dok buat cadangan yg hanya akan menjejaskan keharmonian negara.

Jangan lupa bahawa di Hong Kong telah berlaku tunjuk perasaan besar-besaran suatu ketika dahulu menentang perlaksanaan GST kerana aku bimbang perkara yg sama mungkin akan berlaku di 1Malaysia yg pastinya mencemar nama baik negara hingga menyebabkan pelabur baru dan lama lari ke tempat lain.

Ketua SPRM Pencen Awal
Pencen awal atau tidak, aku rasa sukar untuk memulihkan integrity agensi berkenaan yg telah tercemar teruk melainkan tindakan drastik mengatasi isu siasatan & pendakwaan terpilih-pilih dibuat.

SPRM (atau dikenali sebagai komponen baru Beer-N) harus bertindak tanpa ada pilih kasih tanpa ada rasa takut bak kata org kampung aku MACC should act and seen to act without fear or favour.

Namun, itulah suasana yang berlaku di dalam arena poliTAIK 1Malaysia yg mengamalkan demokrasi dengan menjadikan kegilaan untuk berkuasa bagi 1001 macam tujuan sebagai kiblat. Ada yang sanggup diperbodohkan, ada yg memang dah bodoh lagi sombong dan ada juga yang bengong tak berotak untuk berfikir secara waras.

Keletihan semasa LIMA 2009 masih aku terasa seperti baru semalam berakhir. Elok aku berehat sebentar bersama Kit-Kat agar time berbasikal petang nanti tak semput.

He. hee.. heee...


No comments: